Jak zacząć cyfrowy detoks

0
648
Cyfrowy Detoks

Czy cyfrowy detoks to najnowszy trend?

Pierwszą rzeczą, którą większość ludzi robi tuż po przebudzeniu, jest sprawdzenie swoich smartfonów pod kątem wiadomości e-mail i powiadomień. Następnie, podczas jedzenia śniadania niektórzy przeglądają wiadomości lub media społecznościowe. W pracy, zazwyczaj używamy naszych komputerów i telefonów przez cały dzień. Nawet podczas przerw na lunch, telefony są pod ręką.
Po pracy możemy pójść na spacer, na siłownię lub spotkać się ze znajomymi. Z wygodnictwa lub uzależnienia wiele osób zostaje jednak w domu i ponownie patrzy w ekran oglądając coś na laptopie, tablecie lub na smartfonie. Jeśli czujesz, że masz podobnie, to warto rozważyć spędzanie mniej czasu z technologią.

Według badań przeprowadzonych w 2017 roku, przeciętny użytkownik dotyka swojego telefonu komórkowego średnio 2 600 razy dziennie. [1] Dotknięcie, nie oznacza od razu korzystanie z komórki, ale to i tak dość dużo, nie sądzisz? Z doświadczenia wiemy, że ciągły fizyczny kontakt z komórką może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Zrobienie sobie cyfrowego detoksu raz na jakiś czas może nam pomóc zrozumieć, ile tak naprawdę czasu poświęcamy na korzystanie z telefonu w ciągu dnia. Może też zainspirować do podejmowania bardziej świadomych decyzji dotyczących sposobów, w jaki możemy spędzać czas poza robieniem selfi czy liczeniem lajków na portalach społecznościowych.

Oto kilka wskazówek i przykładów, które pomogą Ci zrobić sobie przerwę od Twojego ukochanego telefonu!

Istnieje wiele metod cyfrowego detoksu, które można wdrożyć:

  • Czytaj książkę lub czasopismo w sytuacjach, w których zazwyczaj czytasz coś na swoim telefonie.
  • Postaraj się nie robić zdjęć każdej części dnia, zachowaj trochę prywatności.
  • Nie wykonuj wielu zadań na raz, ciesz się życiem w danej chwili.
  • Znajdź osoby, które mogą Cię wesprzeć w ograniczeniu korzystania z technologii.
  • Użyj kalendarza papierowego. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej informacji.
  • Pracuj bez korzystania z aplikacji, które mogą utrudniać skupienie się.
  • Zostaw czasami swój smartfon w domu. Sprawdź jak to jest nie mieć dostępu do internetu.
  • Różnego rodzaju hobby jak gra na instrumencie, trzymanie mikrofonu podczas śpiewania czy uprawianie sportu, mogą być ciekawym sposobem zajmowania rąk, które zazwyczaj są zajęte trzymaniem telefonu.
  • Zamiast patrzeć w ekran, rozejrzyj się wokół siebie! Możesz odkryć coś, czego wcześniej nie zauważyłeś.
  • Włącz tryb samolotowy, nawet jeśli nie jesteś w samolocie. Jest bardzo przydatna funkcja, która pomaga skupić się na pracy, ułatwia też bezpośrednią komunikację z drugim człowiekiem. A przez to, że w tej opcji komórka nie zabiera tyle uwagi, możesz zająć się rzeczami, które są dla Ciebie ważne.

W dzisiejszych czasach cyfrowy detoks może być nie lada wyzwaniem. Dla niektórych osób, wydaje się to prawie niemożliwe. Mimo to, spróbuj spędzić kilka godzin bez swojego smartfona po pracy czy podczas weekendu. Zobaczysz jak przyjemne to może być posiadanie więcej czasu na swoje pasje czy spokój umysłu bez dzwonków czy powiadomień.

Co powiesz na tydzień bez żadnej technologii? No dobra, jeśli nie tydzień to choćby jeden dzień lub weekend. Po prostu wyloguj się. Wyłącz telefon, tablet, laptopa i przez jakiś czas w pełni doświadczaj życia w realnym świecie. Ciesz się życiem w Tu i Teraz.

[1] Nelson, P. (2016) We touch our phones 2,617 times a day, says study [Online] (Accessed:
22/06/2017)

Autorka artykułu: Tiffany Horran, Mudita
Polska wersja: Bogusław Szedny, Mudita
Link do oryginalnego tekstu: https://mudita.com/community/blog/how-to-start-a-digital-detox

O firmie Mudita:
Mudita to polska firma technologiczna, która tworzy wysokiej jakości urządzenia, mając na uwadze zdrowie fizyczne i mentalne użytkowników. Misją firmy jest również propagowanie świadomego korzystania z technologii w zabieganym świecie. Pomysłodawcą projektu jest Michał Kiciński, współzałożyciel CD Projektu i współtwórca światowego sukcesu gry Wiedźmin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here